Skolehave på Stenderup skole

Som mange har kunne se, har vi på Stenderup skole fjernet trampolinen på skolens legeplads. Vi har her i stedet valgt, at etablere en skolehave. Men hvad er en skolehave? og hvad kan den bidrage med til elevernes læring?

Hvad er en skolehave?

I en skolehave kan der opnåes meget. Mange mennesker har i skolehaver oplevet, dét at få spiselige planter til at gro, kan skabe resultater langt ud over de gulerødder, vi hiver op af skolehavejorden. Fællesskab, bedre trivsel, sundhed, madlavningsglæde og læring er bare nogle af udbytterne. 

Der er ligeledes lavet faglige forløb, for både Dansk, matematik, madkundskab og natur/teknologi inde på EMU Danmarks læringsportal.

Skolehaven er ikke bare et forlænget frikvarter. Den er et nyt, fagligt klasseværelse. Når børnene sår, høster og laver mad af deres egne grøntsager, bruger de bl.a. geometrien til at måle havestykker, de tæller og deler frø, og de læser opskrifter og staver sig igennem grøntsagsnavne. Så hvorfor ikke rykke fagene udenfor og ud i virkeligheden!

Oven i det peger den seneste forskning fra Aarhus Universitet på, at haven er et rum, hvor alle børn – uanset læringsstil – kan udfolde sit helt særlige talent, sin personlighed og sine evner. 

For at opsummere kan skolehaven være med til:

  • Øget lyst til læring, fordi faglig viden knyttes til sanselige oplevelser. Dette bekræftes i international forskning, hvor haven fremhæves som et effektivt afsæt for fagintegration sprogfagene, matematik, kulturhistorie, mv.

  • Bedre trivsel, fordi eleverne oplever sammen og frigøres fra deres eksisterende rolle. Det leder blandt andet til mindre mobning og succesoplevelser også for de fagligt svage elever.

  • Udvikling af en moderne madforståelse i form af køkkenfærdigheder, fødevarebevidsthed og praktisk forståelse af bæredygtighed og muligheden for et naturnært forhold i børn og unges opvækst.

Vidste du at 97% at de elever der har været en del af en skolehave, har fået større kendskab til grøntsager.